Wymagania Jezusa
Mt 5:17-20: "Nie sądźcie, że przyszedłem znieść Prawo albo Proroków. Nie przyszedłem znieść, ale wypełnić. Zaprawdę bowiem powiadam wam: Dopóki niebo i ziemia nie przeminą, ani jedna jota, ani jedna kreska nie przeminie z prawa, aż wszystko się wypełni. Kto by więc złamał jedno z tych najmniejszych przykazań i uczyłby tak ludzi, będzie nazwany najmniejszym w królestwie niebieskim. A kto by je wypełniał i uczył, ten będzie nazwany wielkim w królestwie niebieskim. Mówię wam bowiem: Jeśli wasza sprawiedliwość nie będzie obfitsza niż uczonych w Piśmie i faryzeuszy, żadnym sposobem nie wejdziecie do królestwa niebieskiego."
Jezus wyraźnie wskazuje, że prawo będzie nas obowiązywać do Nowej Ziemi i Nowego Nieba. Jezus wypełnił całe prawo i niektórzy uważają, że przez to jest zniesione. W tekście widać, że ani jota, ani kreska nie przeminie z prawa. Ten co łamie prawo i tak naucza, nawet unieważnia najmniejszy przepis, nie wchodzi do Królestwa Niebios. Mesjasz powiedział, nasza sprawiedliwość ma być większa od uczonych w Piśmie i faryzeuszy. Ale jak mamy to zrobić, skoro oni znali dokładnie wszystkie przepisy? Jezus podniósł wymagania prawa i jest to osiągalne tylko dla prawdziwych uczniów.
Mt 5:21-22: "Słyszeliście, że powiedziano przodkom: Nie będziesz zabijał, a kto by zabił, podlega sądowi. Lecz ja wam mówię: Każdy, kto się gniewa na swego brata bez przyczyny, podlega sądowi, a kto powie swemu bratu: Raka, podlega Radzie, a kto powie: Głupcze, podlega karze ognia piekielnego."
Mt 5:27-28: "Słyszeliście, że powiedziano przodkom: Nie będziesz cudzołożył. Lecz ja wam mówię: Każdy, kto patrzy na kobietę, aby jej pożądać, już popełnił z nią cudzołóstwo w swoim sercu."
Mt 5:38-42: "Słyszeliście, że powiedziano: Oko za oko i ząb za ząb. Lecz ja wam mówię: Nie sprzeciwiajcie się złemu, ale jeśli ktoś uderzy cię w prawy policzek, nadstaw mu i drugi. Temu, kto chce się z tobą procesować i wziąć twoją szatę, zostaw i płaszcz. A jeśli ktoś cię przymusza, żebyś szedł z nim jedną milę, idź z nim i dwie. Temu, kto cię prosi, daj, a od tego, kto chce od ciebie pożyczyć, nie odwracaj się."
Mt 5:43-48: "Słyszeliście, że powiedziano: Będziesz miłował swego bliźniego, a swego nieprzyjaciela będziesz nienawidził. Lecz ja wam mówię: Miłujcie waszych nieprzyjaciół, błogosławcie tym, którzy was przeklinają, dobrze czyńcie tym, którzy was nienawidzą i módlcie się za tych, którzy wam wyrządzają zło i prześladują was; Abyście byli synami waszego Ojca, który jest w niebie. On bowiem sprawia, że jego słońce wschodzi nad złymi i nad dobrymi i deszcz zsyła na sprawiedliwych i niesprawiedliwych. Jeśli bowiem miłujecie tych, którzy was miłują, jakąż macie nagrodę? Czyż i celnicy tego nie czynią? A jeśli tylko waszych braci pozdrawiacie, cóż szczególnego czynicie? Czyż i celnicy tak nie czynią? Bądźcie więc doskonali, tak jak doskonały jest wasz Ojciec, który jest w niebie."
Prawo nie zostało zniesione, tylko jest wyniesione do maksymalnych granic. Tylko dzięki podniesieniu poprzeczki miłości możemy być bardziej sprawiedliwi niż uczeni w Piśmie i faryzeusze. Prawo (zakon, przykazania) wyrywa nas ze świata. Dzięki niemu jesteśmy na drodze duchowej nie cielesnej.
Rz 10:4: "Końcem bowiem prawa prawa Chrystus ku sprawiedliwości każdego, kto wierzy."
Powyższy fragment jest często cytowany i promowany. Tylko, że prawo dzieli się na kilka grup. Z chwilą śmierci Jezusa zakończyła się służba świątynna. W przekładzie interlinearnym służącym do sprawdzania poszczególnych słów fragment ten brzmi następująco.
Rz 10:4: "Dojrzałością bowiem prawa Pomazaniec ku usprawiedliwienia dla każdego wierzącego."
Jak widać przepisy prawa stają się bardziej dojrzałe, wyniesione są wyżej w Nowym Testamencie. Nie są zniesione tylko są dopełnione.
1J 3:4: "Każdy, kto popełnia grzech, przekracza też prawo, ponieważ grzech jest przekroczeniem prawa."
Rz 2:13: "Gdyż nie słuchacze prawa są sprawiedliwi przed Bogiem, ale ci, którzy wypełniają prawo, będą usprawiedliwieni."
Powyższe fragmenty wskazują na ciągłość prawa, jest tych fragmentów o wiele więcej. Nie można tak robić, że na podstawie kilku fragmentów z listów Pawła tworzymy doktrynę wyciągając wnioski nie zgodne z całą Biblią. Apostoł Paweł zawsze używa słowo zakon lub prawo. W jednym ze wcześniejszych wpisów opisałem podzielenie prawa. To jest tak jak ze słowem zamek, oznacza ono kilka rzeczy np. zamek w drzwiach, czy zamek np. w spodniach albo zamek z piasku.
2P 3:15-16: "A cierpliwość naszego Pana uważajcie za zbawienie, jak i nasz umiłowany brat Paweł według danej mu mądrości pisał do was; Jak też mówi o tym we wszystkich listach. Są w nich pewne rzeczy trudne do zrozumienia, które, podobnie jak inne Pisma, ludzie niedouczeni i nieutwierdzeni przekręcają ku swemu własnemu zatraceniu."
Te osoby, które nie przestrzegają prawa są pod jego wpływem.
Rzym 3:19: "A wiemy, że cokolwiek zakon mówi, mówi do tych, którzy są pod wpływem zakonu, aby wszelkie usta były zamknięte i aby świat cały podlegał sądowi Bożemu."
Mt 7:21-23: "Nie każdy, kto mi mówi: Panie, Panie, wejdzie do królestwa niebieskiego, lecz ten, kto wypełnia wolę mojego Ojca, który jest w niebie. Wielu powie mi tego dnia: Panie, Panie, czyż nie prorokowaliśmy w twoim imieniu i w twoim imieniu nie wypędzaliśmy demonów, i w twoim imieniu nie czyniliśmy wielu cudów? A wtedy im oświadczę: Nigdy was nie znałem. Odstąpcie ode mnie wy, którzy czynicie nieprawość."
Na zakończenie chciałbym poruszyć temat przestrzegania przykazań. Większość akceptuje 9 z 10 albo 8 z 10 przykazań Dekalogu. Nie przestrzeganie wszystkich przykazań sprawia że nasz mur obronny przed siłami zła ma wyrwę.
Jk 2:10: "Kto bowiem przestrzega całego prawa, a przekroczy jedno przykazanie, staje się winnym wszystkich."
Bożego Prowadzenia
